Ένας τροβαδούρος βορειοδυτικά του Ρίο Πέκος με ελάχιστα αποθέματα τροφής , αντοχής , ανοχής και με ξεκούρδιστη την σολ

Παρασκευή, 27 Φεβρουαρίου 2009

Λίγα για το πολυφωνικό τραγούδι της Νότιας Αλβανίας και της Ηπείρου


Η περιοχή του βόρειου Ιονίου υπήρξε σημείο επαφής πολιτισμών.
Οι μουσικές που διαμορφώθηκαν εδώ είναι το θέμα μιας σειράς αναφορών με πρώτη την σημερινή.

Το πολυφωνικό τραγούδι της Νότιας Αλβανίας και της Ηπείρου είναι ένα εξαιρετικό δείγμα του πολιτισμού της περιοχής μας.
Πρόκειται για είδος χορωδιακού τραγουδιού που ορίζεται από τα εξής .

Η διάρθρωση της χορωδίας αποτελείται από έναν κεντρικό τραγουδιστή με ρόλο σολίστα και μαέστρου ταυτοχρόνως που ονομάζεται "πάρτης".Ορισμένους συμπληρωματικούς ρόλους και τους ισοκράτες.
Το ισοκράτημα λειτουργεί ως το "υπόστρωμα" επί του οποίου επικάθεται η βασική μελωδία.
Είναι βυζαντινή , κατά βάση, φόρμα .
Η βυζαντινή μουσική εμπεριέχει μια θρησκευτική ιδεολογική απεικόνιση.
Η βασική μελωδία είναι η μουσική απεικόνιση της αρμονίας του Θεού και το ισοκράτημα η συμφωνία των ανθρώπων.

Ένα δεύτερο στοιχείο της Πολυφωνικής μουσικής είναι η χρήση της πεντατονικής (ανημίτονης) κλίμακας η οποία αν και έχει πανάρχαια καταγωγή χρησιμοποιείται μέχρι τις μέρες μας σε διάφορα είδη μουσικής (blues, jazz κλπ).Το πεντατονικό σύστημα είναι γνωστό από την αρχαία Κίνα (δυναστεία Χσία και Σαγκ 1800-1400 π.χ.) , την αρχαία Αθήνα (Πυθαγόρας ) κλπ.
Ήταν συνδεδεμένο με την αγωνία των μαθηματικών και φιλοσόφων για την ανακάλυψη μίας επίγειας μουσικής και μαθηματικής αρμονικής ως αντανάκλαση και ως απόδειξη της αρμονίας του σύμπαντος.

Το τρίτο που χαρακτηρίζει την πολυφωνική μουσική της περιοχής μας είναι η έκφραση του ιδιαίτερου κοινωνικού περιβάλλοντος.Η Ήπειρος και η νότια Αλβανία υπήρξαν οι υποβαθμισμένες και μοναχικές "άκρες" των εθνικών σχηματισμών.
Η πολυφωνική μουσική είναι ο λυγμός αυτών των εξαίρετων γειτόνων μας.

Το Κομμάτι που επέλεξα είναι ένα από τα πολυφωνικά τραγούδια που με έχουν συγκλονίσει και αξίζουν συγχαρητήρια στον " Άπειρος" και ένα μεγάλο ευχαριστώ για την προσφορά του σε όλους μας.

video

Πέμπτη, 19 Φεβρουαρίου 2009

Ρωτόκριτος και Αρετή

Ο Ερωτόκριτος και η Αρετούσα , το γνωστό ποίημα του Βιντζέντζο Κορνάρο έχει μελοποιηθεί πολύ πιο πριν από όσο νομίζουμε.
Οι Κρητικοί που αυτοεξορίστηκαν στα Επτάνησα, μετά την εισβολή των Οθωμανών, πήραν μαζί τους και τον Ερωτόκριτο .
Ένα Βενετικό έγγραφο , μάλιστα, μας βεβαιώνει ότι το εν λόγω ποίημα ήταν «τσι μοδός» τα χρόνια εκείνα (μετά το 1600 μ.Χ.) .
Το τυπογραφείο δε που το εκτύπωνε έκανε χρυσές δουλειές.
Η μελοποίηση του Ερωτόκριτου δεν γνωρίζουμε πότε έγινε .
Η Γερόντισσα πάντως που μας το τραγούδησε είπε ότι το ήξερε από τους δικούς της και το τραγουδούσαν ως «στόρια» τα βράδια του χειμώνα στα σπίτια.
Το τραγούδι το γράψαμε μαζί με άλλα προκειμένου να συμπεριληφθεί σε ένα cd με παλιά Κερκυραϊκά τραγούδια. Το βίντεο και η ηχογράφηση έγιναν σε ένα ακατοίκητο σπίτι ενος χωριού της βόρειας Κέρκυρας με ερασιτεχνικά μηχανήματα.

Ορισμένες λέξεις δεν υπάρχουν στο πρωτότυπο που γνωρίζουμε και άλλες τις χρησιμοποιούν ακόμα, τόσο οι Κρητικοί όσο και οι Κερκυραίοι.
Ο Κωνσταντίνος Θεοτόκης είχε κάνει και μια γλωσσολογική εργασία για το ποίημα αυτό στις αρχές του 20ου αιώνα.

video

ΡΩΤΟΚΡΙΤΟΣ ΚΑΙ ΑΡΕΤΗ

Τσου παλαιούς καιρούς πούσαν μεγάλοι ανθρώποι
Τα πλούτη και βασίλεια εκραζουντάνε-1 κόποι

Τότες μια αγάπη ντούρατη -2 στο κόσμο εφανερώθη
Και δούρησε -3 μεσ’την καρδιά , σαν άστρο θεμελιώθη

Πολλή μεγάλη δύναμη, πολλή μεγάλη χάρη
Έχει το ζόρκο -4 το παιδί που παίζει το δοξάρι

Μιλιούνι ήρθεν πόπολο εγιόμησεν ο φόρος-5
Κι’υστερα ο Ρωτόκριτος αρέβαρε-6 ασπροφόρος

Τόσα παρτσινεβόπουλα -7 ήτανε κεί στη μέση
Μονάχα ο Ρωτόκριτος τσι Αρετής αρέσει

Εβράδιασε ενύχτιασε λιγοψυχάει η καρδιά τους
Και στη φανέστρα -8 να βρεθούν να πουν τα βάσανά τους

Τάμαθες Αρετούσα μου τα θλιβερά μαντάτα
Ο κύρης σου με ξόρισε τσι ξενιτιάς τη στράτα

Τέσσερις μέρες μούδωκε διορία να αναμένω
κι’απέκια να ξενιτευτώ αλάργα να πηαίνω

Τα λόγια σου Ρωτόκριτε φαρμάκι που βαστούνε
Τι κάζο -9 είναι τούτο’δω τα’αυτιά μου τι ακούνε

Κάλλιο θανάτους εκατό την ώρα θέλω πάρει
Άλλος παρά ελόου σου γυναίκα να με πάρει

Του κύκλου τα γυρίσματα π’ανεβοκατεβαίνου
Και του τροχού π’ώρες ψηλά κ’ώρες στα βάθη πηαίνου


1. Αποκαλούνταν
2. Με διάρκεια, με αντοχή
3. Άντεξε
4. Γυμνό (αναφέρεται, προφανώς, στον άγγελο του έρωτα)
5. Η πλατεία ως τόπος συνεύρεσης
6. Κατέφθασε
7. Αφεντόπουλα
8. Παράθυρο
9. Γεγονός , συμβάν.

Κυριακή, 15 Φεβρουαρίου 2009

"Είναι πολλά τα λεφτά Άρη"


Ο Γ. Ρούσης είναι καθηγητής στην Πάντειο και αποχώρησε από το ΚΚΕ το '89 (καθώς γυρνούσα εδώ κι 'εκεί). Κάποια στιγμή ξαναγύρισε στο ΚΚΕ και ήταν και υποψήφιος βουλευτής του.
Πριν τρεις μήνες ο Γιώργος Ρούσης έστειλε μια επιστολή προς το ΚΚΕ στα πλαίσια του προσυνεδριακού διαλόγου.
Διατύπωνε τις απόψεις του για τις διώξεις της Σταλινικής περιόδου.
Έκτοτε έχει ακούσει τα μύρια όσα. Μέσα από τα έντυπα του κόμματος και σε προσυνεδριακές συγκεντρώσεις του ΚΚΕ.
Έχει ακούσει ακόμα περισσότερα σε κατ'ιδίαν συζητήσεις στελεχών του κόμματος με πρωτοπόρους προλετάριους.

Αποστέλλει δεύτερη επιστολή (πριν από μερικές μέρες) την οποία δεν του δημοσίευσαν.
Τη δεύτερη επιστολή μπορεί να την βρεί κανείς στο http://athens.indymedia.org/front.php3?lang=el&article_id=989682 που αναδημοσιεύει απο την Ελευθεροτυπία.
Ή δεύτερη επιστολή του έχει ενδιαφέροντα στοιχεία για τις δολοφονίες στελεχών των Μπολσεβίκων κατά την Σταλινική περίοδο.

Από ότι φαίνεται η προσυνεδριακή συζήτηση έχει τελειώσει και μπαίνουμε στο στάδιο της τελετής , αυτής καθαυτής.

Επειδή, όμως, είμαι παλιά π.....α έχω την υποχρέωση να επιστήσω την προσοχή στους νεότερους.
Τα περί "κελευσμάτων της CIA" είναι μόνον οι προειδοποιητικές βολές.
Υπάρχουν και άλλα βέλη στη φαρέτρα του Περισσού.

Έπιασαν τα αυτιά μου διάφορα και από επώνυμους όπως για παράδειγμα
"Μιλάει τώρα και ο Ρούσης ο "καθηγητής" που παρουσίασε το βιβλίο του στο παλάτι και το ακροατήριο του ήταν κάτι ξεπεσμένες γριές της αριστοκρατίας απο την Πόρτα Ρεμούντα".
"Αυτός που κάνει ιστιοπλοΐα στο Ιόνιο τα καλοκαίρια."
"Και πίνει και καμπάρι (με σόδα) στου Ζήσιμου."
Θα τα ακούσει ο Μπούτας ο αξούριστος ο αριστερός και θα φρίξει.
" Ακούς Καμπάρι!"

Γι αυτό σου λέω , νέε μου, πρόσεχε!!
Οι ιδεολογικές διαφορές είναι το έλασσον, δεν αφορούν κανέναν τρόφιμο του Περισσού (άσε που έχω και την υποψία ότι δεν ξέρουν γιατί πράγμα μιλάμε).

Το μείζον βρίσκεται αλλού.

"Είναι πολλά τα λεφτά Άρη."

video

Παρασκευή, 13 Φεβρουαρίου 2009

Armolino tersi mai, Privi, soli,Alegri mai…


Το Αρμολίνο είναι ένα τραγούδι 400 ετών .
Το γνωρίζουν ελάχιστοι άνθρωποι . Εγώ το πρώτο άκουσα από τους δικούς μου.

Είναι γραμμένο στην Βενετική διάλεκτο και έχει υποστεί αρκετές αλλοιώσεις στο διάβα των αιώνων.
Περιγράφει την άθλια ζωή του πληρώματος μιας αρμάδας βενετσιάνικων εμπορικών πλοίων που αποφασίσουν να εξεγερθούν . Βυθίζουν τα πλοία στα σκοτεινά βάθη και βγαίνουν στη στεριά «ως ξένοι πάνω σε σανίδες».

Σας μιλώ για ένα τραγούδι που αφού εγκατέλειψε τα βάσανα της θάλασσας , βγήκε στην στεριά πάνω σε μια σανίδα και συνέχισε το απίστευτο ταξίδι του από στόμα σε στόμα.
Στα χωράφια του καλοκαιριού και στα αποπνικτικά καφενεία του χειμώνα . Σε προαύλια εκκλησιών και σε βραδινούς περιπάτους. Σε καντάδες ερωτευμένων και σε συναυλίες χορωδιών.
Από χωρικούς που μπορούν να καταλάβουν τι αξίζει χωρίς την «βοήθεια» μεσαζόντων πλασιέ της «πρέπουσας» μουσικής.
Που να το φανταστεί ο συνθέτης ότι το Αρμολίνο θα το τραγουδούσαν το 2009 μ.Χ σε μια εποχή που το πιο ανθεκτικό τραγούδι αντέχει έξι μήνες και που τα μουσικά γούστα ορίζονται από την λεγόμενη «Μουσική βιομηχανία» .
Σε μια εποχή που είναι της μόδας «τραγούδια για το τίποτα γραμμένα».

Είμαστε το Αρμολίνο και ζούμε ακόμα.
"Ο έχων ώτα ακούειν ακουέτω".

(Το απόσπασμα είναι δυστυχώς από πρόβα χορωδίας ενός μικρού χωριού .
Όταν μπορέσω θα το γράψω όλο και θα το αναρτήσω σε καλή εκτέλεση.)
video

Δευτέρα, 9 Φεβρουαρίου 2009

Ο Εξάδελφος Πόνς

"Ένας άνθρωπος χωρίς πάθος ,

δηλαδή ένας άνθρωπος απαθής,

είναι ένας άγγελος χωρίς φτερά,

δηλαδή ένα τέρας."

Honore de Balzak "Le cousin Pons"

video

Δευτέρα, 2 Φεβρουαρίου 2009

LA STRADA

Προς εμένα και προς πάσα κατεύθυνση.

Όταν η Τζελσομίνα συνάντησε τον ακροβάτη , αναμεσά τους δημιουργήθηκε μια πρωτόγνωρη τρυφερή ερωτική έλξη.

Ένα βράδυ, ενώ συζητούσαν έξω απο την σκηνή του τσίρκου, ο νεαρός ακροβάτης της πρότεινε να "κλεφτούν" και να δοκιμάσουν την ζωή τους .

Η Τζελσομίνα τότε του είπε

- Γιατί με θέλεις ? Δέν είμαι όμορφη , φοράω κουρέλια και δεν ξέρω να μαγειρεύω.

Τότε εκείνος έσκυψε σήκωσε απο κάτω ένα χαλίκι και της είπε

- Βλέπεις αυτό το χαλίκι? Εάν αυτό δεν αξίζει, τότε δεν αξίζει τίποτα!

video